THE CORRELATION OF ISLAMIC PRINCIPLES IN ECONOMY AND TUNJUK AJAR MALAY CULTURE

Authors

  • Daharmi Astuti Riau Islamic University, Pekanbaru, Riau, Indonesia
  • Ag Maulana Riau Islamic University, Pekanbaru, Riau, Indonesia
  • Boy Syamsul Bakhri Riau Islamic University, Pekanbaru, Riau, Indonesia
  • Mona Fairuz Ramli Kolej Universiti Islam Perlis, Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.31291/jlka.v20i1.1038

Keywords:

Tunjuk Ajar, Malay, Economy, Islam

Abstract

ABSTRACT  

This paper is motivated by the lack of studies in Malay Economic system which rich cultural trea­sure, one of which is called Tunjuk Ajar. This term means teaching, advice, and rules in life for the Malays. One of the figures who wrote Tunjuk Ajar Melayu was a culturalist, Tenas Effendy. The research problem to be addressed is how the economic values in Malay teaching and learning are correlated with Islamic values. This paper hence explores Islamic principles in Malay community's economy and culture. The method used is library research with historical and philosophical approaches. The study found that there are eleven economic principles in the Tunjuk Ajar that are in line with the concept of Islamic Economics: trustworthy and accountable, fair and equitable, independent, anti-monopoly, self-confident and faithful, tolerant, balance between worldly and hereaf­ter profit, alternate, broad-minded, social solidarity, and saving. This paper adds to literature on treasures of Malay culture, not only from a cultural perspective but also from an economic perspective as a work ethic for the Malay community.

Keywords: Tunjuk Ajar, Malay, Economy, Islam.

 

ABSTRAK

Artikel ini ini dilatarbelakangi oleh minimnya kajian tentang per­eko­no­mian orang Melayu yang kaya akan khazanah, salah satunya disebut Tunjuk Ajar. Istilah ini berarti “pengajaran, nasihat serta aturan-aturan dalam berkehidupan bagi orang Melayuâ€. Salah satu tokoh yang menu­liskan Tunjuk Ajar Melayu adalah budayawan Tenas Effendy. Permasa­lahan yang dibahas dalam artikel ini adalah bagaimana nilai-nilai ekonomi dalam Tunjuk Ajar Melayu berkorelasi dengan nilai-nilai Islam. Tulisan ini menggali prinsip-prinsip Islam dalam ekonomi dan budaya yang dimiliki oleh masyarakat Melayu dan menggali korelasi antara nilai-nilai ekonomi dalam Tunjuk Ajar Melayu dengan nilai-nilai Islam. Metode yang digunakan library research dengan pendekatan historis dan filosofis. Hasil pembahasan ditemukan bahwa ter­da­pat sebelas prinsip ekonomi dalam Tunjuk Ajar Melayu dan memiliki hubungan simetris dan sejalan dengan konsep Ekonomi Islam yaitu: amanah dan menepati janji, adil dan merata, kemandirian, anti monopoli, percaya diri serta tawakkal, tenggang rasa, keseimbangan antara laba dunia dan akhirat, berpada-pada, berwa­wasan luas, kesetiakawanan sosial, hemat cermat dan pantang menyerah yang diterapkan dalam kehidupan orang Melayu. Tulisan ini menyorot khazanah budaya Melayu tidak hanya dari segi buda­ya, tetapi juga dari segi ekonomi dan membangun etos kerja masyarakat Melayu yang sesuai dengan syariat Islam.

 Kata kunci: Tunjuk Ajar, Melayu, ekonomi, Islam.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

REFERENCES

Books

Rahman, Elmustian. Alam Melayu: Sejumlah Gagasan Menjem-put Keagungan. Pekanbaru: Unri Press, 2003.

Astuti, Daharmi. Membela Tradisi Mengejar Modernitas-Kritik Terhadap Pemikiran Ali Harb Di Era Postmodern. Yogyakarta: UII Press, 2017.

Effendi, Tenas. Kearifan Pemikiran Melayu. Pekanbaru: Tenas Effendy Foundation, 2013.

——. Tunjuk Ajar Melayu. Pekanbaru: Tenas Effendy Founda-tion, 2015.

Effendy, Tenas. Buku Saku Budaya Melayu yang Mengandung Nilai Ethos Kerja. Pekanbaru: Unri Press, 2003.

Hamidy, UU. Jagad Melayu Dalam Lintasan Budaya Di Riau. Pekanbaru: Bilik Kreatif Press, 2014.

Hendrik, Makmur, Deni Ermanto Iddehan, and Mahyudin Al Mudra. Tegak Menjaga Tuah, Duduk Memelihara Mar¬wah: Mengenal Sosok, Pikiran Dan Pengabdian H. Tenas Effendy. Balai Kajian Dan Pengembangan Budaya Melayu, 2005.

Sanusi, Anwar. Metodologi Penelitian Bisnis. Jakarta: Salemba Empat, 2017.

Suwardi. Dari Melayu ke Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2008.

Thesis and Dissertation

Darmayanti, Armelia Evi. “Nilai Moral Yang Terkandung Dalam Tunjuk Ajar Melayu Karya Tenas Effendy.†Universitas Islam Riau, 2017.

Iswandi. “Garis Tepi Masyarakat Melayu Riau Potret Marjina-lisasi Ekonomi Nelayan Melayu Di Kelurahan Pulau Kijang Kecamatan Reteh Kabupaten Indragiri Hilir.†UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2015.

Journal articles

Fitrio, Tomy, Roky Apriansyah, and Astarman Astarman. “Model Pengembangan Entrepreneurship dalam Pember¬da-yaan Ekonomi Rumah Tangga pada Masyarakat Melayu Rengat.†Jurnal Manajemen dan Bisnis 8, no. 2 (November 12, 2019): 270–77. https://doi.org/10.34006/ jmbi.v8i2. 118.

Syahfawi, Syahfawi. “Ekonomi Melayu dalam Tatanan Islam." Al-Fikra : Jurnal Ilmiah Keislaman 9, no. 1 (2017). https:// doi.org/10.24014/ af. v9i1.3827.

Uqbah, Iqbal. “Sejarah Perkembangan Ekonomi Semenanjung Tanah Melayu Dan Sifat Ekonomi Maysrakat Melayu Era Pra-Kolonial. Iman, International Journal of the Malay World and Civilisation.†Jurnal Internasional Dunia Melayu Dan Peradaban 3, no. 2 (2015).

Interviews

Darmawi, Riau Ade. Excerpts of Interviews with Malay Cultural Figures (2019).

Downloads

Published

2022-09-06

How to Cite

THE CORRELATION OF ISLAMIC PRINCIPLES IN ECONOMY AND TUNJUK AJAR MALAY CULTURE . (2022). Jurnal Lektur Keagamaan, 20(1), 259-288. https://doi.org/10.31291/jlka.v20i1.1038