THE COMMAND OF IDEOLOGY TRANFORMATION FROM ANIMISM TO ISLAMIS: TRANSCRIPTION AND TRANSLATION OF PIAGAM KERINCI

Authors

  • Darti Busni Kerinci State Islamic Institute, Jambi, Indonesia
  • Mhd. Rasidin Kerinci State Islamic Institute, Jambi, Indonesia
  • D.I. Ansusa Putra Sulthan Thaha Saifuddin State Islamic University, Jambi, Indonesia
  • Doli Witro Sunan Gunung Djati State Islamic University, Bandung, Indonesia
  • Nisaul Fadillah Western Sydney University, Australia
  • Muhamad Taufik Kustiawan Sunan Kalijaga State Islamic University Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31291/jlka.v20i1.1039

Keywords:

: Ideological Transformation, Animism, Islam, Kerinci Charter

Abstract

ABSTRACT

This study analyzes the manuscripts of Piagam Kerinci (Sultan Kerinci charter) and letter stored in the collection of National Library of the Republic of Indonesia. The purposes of this study are (1) to describe the contents of the charter and letters, (2) to explain the development of Islam in Kerinci as reflected on the content of the manuscript, and (3) to reveal the message contained in the manuscript. This study uses a philological approach through historical writing analysis. Several concepts and theories are used as a tool to analyze the historical phenomena studied. The data collected are the Piagam Kerinci manuscripts and letters (three manuscripts) with the code ML 396 D. The study found that the Kerinci Charter, both Charter A, B, and C contain orders to obey Allah and to embrace Islam. In addition, there is an order for the people of Kerinci to establish Islamic syarak (sharia) and leave unruly behaviors in Islam such as: cock fighting, stealing, alcohols, tree/stone worshipping (as of animistic beliefs and practices). The presence of orders in these manuscripts suggests that there was an ideological transformation from animist to Islam belief in the Kerinci community.

Keywords: Ideological Transformation, Animism, Islam, Kerinci Charter.

  

ABSTRAK

Penelitian ini berfokus pada teks naskah piagam dan surat Sultan Kerinci yang terdapat di Perpustakaan Nasional Republik Indonesia, dengan memaparkan suntingan teks. Tujuan penelitian ini adalah (1) men­des­kripsikan isi piagam dan surat-surat sultan Kerinci, (2) menjelaskan perkembangan Islam di Kerinci sehingga perkembangan khazanah inte­lektual religius di sana dapat terlihat dengan jelas berdasarkan isi teks, dan (3) mengungkapkan pesan moral yang terdapat dalam teks. Penelitian ini menggu­na­kan metode pendekatan filologi melalui penulisan sejarah ana­lisis. Beberapa konsep dan teori digunakan sebagai alat untuk menganalisis t fenomena historis yang dikaji. Data yang dikumpul­kan adalah manuskrip piagam dan surat-surat Kerinci yang tersimpan di perpustakaan Nasional Republik Indonesia sebanyak tiga lembar naskah dengan kode ML 396 D. Penelitian telah menunjukkan bahwa Piagam Kerinci, baik piagam A, B, dan C memuat perintah untuk taat kepada Allah  dan untuk masuk ke dalam agama Islam. Selain itu terdapat juga perintah kepada masyarakat Kerinci untuk mendirikan syarak (syariah) agama Islam dan meninggalkan hal-hal yang dilarang dalam Islam seperti menyabung ayam, mencuri, minum minuman keras, menyembah pohon atau batu besar yang meru­pakan bentuk kepercayaan animisme. Adanya perintah dalam naskah me­nunjukkan adanya transformasi ideologi dari kepercayaan animisme kepada agama Islam pada masyarakat Kerinci.

 Kata Kunci: Transformasi Ideologi, Animisme, Islam, Piagam Kerinci

Downloads

Download data is not yet available.

References

Books

Daud, Rusdi and Alimin. Adat Kerinci dalam Lingkung¬an Mendapo. Sungai Penuh: Lembaga Adat, 1991.

Hamka, Hamka. Sejarah Umat Islam. Jakarta: Penerbit Bulan Bintang, n.d.

——. Kitab Undang-Undang Tanjung Tanah. Jakarta: Yayasan Naskah Nusantara, 2006.

Rasidin, Mhd. Adat Basendi Syarak sebagai Fondasi Memba¬ngun Masyarakat Madani di Kerinci. Sungai Penuh: Pemda Kerinci, 2006.

Salmadanis and Duski Samad. Adat Basandi Sya¬rak: Nilai dan Aplikasinya menuju Kembali ke Nagari dan Surau. Jakarta: PT Kartika Insan Lestari, 2003.

Sutrisno, Sulatin. Teori Filologi dalam Metodologi Penelitian Filologi. Yogyakarta: Lembaga Research dan Survey Insti¬tut Agama Islam Negeri Sunan Kalijaga, 1987.

Zakaria, Iskandar, et al. Penelitian Dan Pengkajian Naskah Konu Daerah Jambi. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 1989.

Zakaria, Iskandar. Tambo Sakti Alam Kerinci, Buku I. Sungai Penuh: Tidak Diterbitkan, 1984.

Journal Articles

Bettinger, K A. “The Secret Valley Divided: Administrative Proliferation In Kerinci Valley, Jambi Province, Sumatra, Indonesia.†Journal of Rural Indonesia [JORI] 1, no. 1 (2013): 68–86. http://ejournal.skpm.ipb.ac.id/index.php/ru ral¬in¬donesia/article/view/6.

Helida, Asvic, Zuhud EAM, Hardjanto Hardjanto, Purwanto Purwanto, and Agus Hikmat. “The Ethnography of Kerinci.†KOMUNITAS: International Journal of Indonesian Society and Culture 7, no. 2 (2015): 283–96. https://doi.org/10. 15294/komunitas.v7i2.4837.

Kozok, Uli. “A 14 Th Century Malay Manuscript from Kerinci.†Archipel 67, no. 1 (2004): 37–55. https://doi.org/10.3406/ arch.2004.3807.

Madjid, M. Dien, and Johan Wahyudi. “Local Resistance in Kerinci in the 20th Century: Depati Parbo and the People’s Struggle Against the Power of the Dutch East Indies (A Study of Archives and Oral History ).†Tawa¬rikh: International Jour¬nal for Historical Studies 9, no. 2 (2018):137–50. https://www.journals.mindamas.com/index.php/tawarikh/ article/view/1011.

Rasidin, Mhd., and Oga Satria. “The Writing Tradition Of Kerinci’s Scholar: Islamic Manuscript of K.H Muhammad Burkan Saleh’s (1912–2010) Legacy.†Jurnal Lektur Keaga¬maan 18, no. 2 (2020): 463–88. https://doi.org/ 10.31291/jlk.v18i2.860.

Rochmiatun, Endang. “Naskah-Naskah Piagam Palembang Dan Kai¬tan¬nya Dengan Sosial Keagamaan.†Jurnal Lektur Keaga¬maan 5, no. 1 (2007).

Satria, Oga. “The Fatwa of Smoking in the Kerinci Manus¬cripts.†Penamas 33, no. 2 (2020): 277–92. https://doi.org/ 10.31330/ penamas.v33i2.432.

Sunliensyar, Hafiful Hadi. “The Story of Adam Prophet in the Incung Manuscript ‘Ini Asan Pulung’ from Kerinci.†Jurnal Lektur Keagamaan 19, no. 2 (2021): 583–806. https://doi.org/ 10.31291/jlka.v19i2.901.

Tjandrasasmita, Uka. “Proses Islamisasi Dan Perkembangan Kesul-tanan Jambi Serta Upaya Mempertahankan Kedaula¬tannya.†Mimbar Agama Dan Budaya 20, no. 2 (2003).

Tuhri, Mufdil and Deki Syaputra ZE. “Articulation of Indige¬nous Traditions in Tourism: A Case Study of Kenduri Sko in Kerinci, Jambi.†Islam Realitas: Journal of Islamic and Social Studies 6, no. 2 (December 31, 2020): 218–30. https://doi.org/10.30983/islam_realitas.v6i2.3251.

Watson, C. W. “Local Lineages in Kerinci, Sumatra.†Indonesia and the Malay World 48, no. 142 (2020): 379–96. https:// doi.org/10.1080/13639811.2020.1801030.

Zainuddin, Mahli and Hilman Latief. “Preserving Ancestral Land and Ethnic Identification: Narratives of Kerinci Mig¬rants in Malaysia.†TRaNS: Trans-Regional and -National Studies of Southeast Asia 9, no. 2 (2021): 203–17. https:// doi.org/ 10.1017/trn.2020.15.

Zainuddin Tago, Mahli. “Penguatan Adat Dan Revitalisasi Dak¬wah Penelitian Di Muara Lingkat, Kerinci-Jambi.†Afkaruna 9, no. 2 (2013): 162–74. https://doi.org/10.18 196/aiijis.2013.0026. 162-174.

Thesis/Dissertation

Karimi, Abd. Wahab. “Kedudukan Syari’at Islam Dalam Adat Bersandi Syara’ Di Kerinci.†IAIN Sultan Tjaha Jambi, 1984.

Pudjiastuti, Titik. “Sejarah Banten: Suntingan Dan Terjemahan Serta Tinjauan Aksara Dan Amanat.†Universitas Indonesia, 2000.

Rahman, Zufran. “Kompetensi Pengadilan Agama Dan Pene¬rapan Undang-Undang Nomor 7 Tahun 1989 Dan KHI Dalam Masyarakat Adat Bersendi Syara’ (Kajian Terhadap Pelaksanaan Hukum Islam Masyarakat Kerinci).†UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, 1999.

Thaliby, Ismail. “Hukum Adat Tanah Di Kerinci Ditinjau Dari Sudut Hukum Islam.†IAIN Sunan Kali Jaga Yogyakarta, 1963.

Downloads

Published

2022-09-06

How to Cite

THE COMMAND OF IDEOLOGY TRANFORMATION FROM ANIMISM TO ISLAMIS: TRANSCRIPTION AND TRANSLATION OF PIAGAM KERINCI . (2022). Jurnal Lektur Keagamaan, 20(1), 147-172. https://doi.org/10.31291/jlka.v20i1.1039