THE LOCALITY OF CALLIGRAPHY IN MINANGKABAU MOSQUES: AN ANALYSIS OF ITS FUNCTION AND MEANING
DOI:
https://doi.org/10.31291/jlka.v21i1.1111Keywords:
Function, Meaning, Mosque CalligraphyAbstract
ABSTRACT
This article discusses the function and meaning of mosque calligra-phy in one of the Minangkabau regions, whose application changes its essential function and meaning because the mosque calligraphy was applied in line with the religious and cultural conditions of the people. The purpose of this research is to describe the function and meaning of the locality of the calligraphy of the community mosque in Padang Pariaman, one of the Minangkabau areas. Qualitative research design was employed, and the data was collected through observation, interviews,and documentation. The study found that calligraphy in mosques has function to not only beautifyingthe mosque, but also distinguishingMuslim houses of worship from other buildings,so that people do not make mistakes in writing. In addition, as a symbolof the religious identity of the mosque congregation, thewritten sentences symbolizing their religious understandingwere not always understood properly. Some community membersusedcalligraphies as amulet to cast away misfortune by putting them on the front door or main window of the mosque. This assumption occurs because they understand and interpret every Arabic letter as the art of calligraphy. The stylization or indentation of the Arabic letters determines the beauty of calligraphy writing. Therefore, the mosque's calligraphy is formed with functions and meanings that are patterned in line with the religious and cultural forms of the people.
Keywords: Islam in Archipelago, Kelantan, Little Mecca, Malay.
ABSTRAK
Artikel ini membahas tentang fungsi dan makna seni kaligrafi masjid di salah satu wilayah Minangkabau yang penerapannya merubah fungsi dan maknanya dasarnya karena kaligrafi masjid diaplikasikan sejalan dengan kondisi keagamaan dan budaya masyarakatnya. Tujuan penelitian-nya untuk mengungkapkan fungsi dan makna lokaltitas dari kaligrafi masjid masyarakat di Padang Pariaman, salah satu wilayah rantau Minangkabau. Metode penelitian kualitatif dengan teknik mendapatkan data melalui observasi, interview dan dokumentasi. Hasil penelitian dite-mukan bahwa kaligrafi di masjid tidak hanya untuk memperindah masjid-nya tetapi untuk membedakan rumah ibadah umat Islam dengan bangunan lain sehingga tidak mempermasalahkan kekeliruan dalam penulisannya. Selain itu juga sebagai simbol identitas keagamaan jama’ah masjidnya yang terkesan tidak ada upaya menampilkan kalimat tulisan simbol paham keagamaanya dalam bentuk yang baik dan benar. Ada juga yang dijadikan sebagai pelindung dari malapetaka, dengan cara mengutamakan penulisan kalimat tersebut pada bagian depan atau jendelautama masjidnya. Anggapan tersebut terjadi karena mereka memahami setiap huruf Arab dimaknai dengan seni kaligrafi, dan keindahan penulisan kaligrafi dinilai dari stilasi atau bentuk lekukan dari huruf Arab tersebut, sehingga bentuk kaligrafi masjidnya terbentuk fungsi dan makna yang bercorak sejalan dengan bentuk keagaamaan dan budaya masyarakatnyaKata Kunci: Fungsi, Makna, Kaligrafi Masjid.
Kata kunci: Islam di Nusantara, Kelantan, Mekkah Kecil, Melayu, Serambi Mekkah.
Downloads
References
Journal Articles
Amiuza, Chairil B., Harini Subekti, and Livie Sukma Taristania. “Pendekatan Transformasi Bentuk Kaligrafi Sebagai Kon-sep Desain Pusat Pengembangan Seni Kaligrafi Islam.” Seminar Nasional Arsitektur Islam 2, no. Arsitektur Islam (2012).
Arif, Ridwan. “Sejarah Islamisasi Minangkabau: Studi Terhadap Peran Sentral Syekh Burhanuddin Ulakan.” Indonesian Journal of Islamic History and Culture 1, no. 2 (2020).
Asmara, Dedi. “Muhammadiyah Wilayah Sumatera Barat (1925-1950).” Analisis Sejarah 5, no. 1 (2016).
BU, Kamsidjo. “TERBENTUKNYA SENI LUKIS KALIGRAFI ISLAM DI INDONESIA.” Imajinasi, 2006.
Budianto, Irmayanti M. “Memahami Seni Dan Estetika.” Waca-na, Journal of the Humanities of Indonesia 9, no. 1 (2007). https://doi.org/10.17510/wjhi.v9i1.227.
Burhani, Ahmad Najib. “Untuk Islam Berkemajuan.” MAARIF 14, no. 2 (2019). https://doi.org/10.47651/mrf.v14i2.63.
Falah, Asep Miftahul, Agus Cahyana, and Deni Yana. “Fungsi Kaligrafi Arab Pada Masjid-Masjid Di Kota Bandung.” ATRAT: Jurnal Seni Rupa 4, no. 3 (2016).
Gamal Thabroni. “Estetika – Pengantar Filsafat Keindahan, Rasa Dan Selera.” 03 Maret, 2018.
Gusmian, Islah. “Kaligrafi Islam: Dari Nalar Seni Hingga Sim-bolisme Spiritual.” Al-Jami’ah: Journal of Islamic Studies 41, no. 1 (2018). https://doi.org/10.14421/ajis. 2003.411. 108-132.
Hasan, Nor. “Makna Dan Fungsi Tradisi Samman.” IBDA` : Jur-nal Kajian Islam Dan Budaya 15, no. 1 (2017). https:// doi.org/10.24090/ibda.v15i1.1039.
Ilhaq, Muhsin. “BENTUK DAN PENEMPATAN ORNAMEN PADA MESJID AGUNG PALEMBANG.” Ekspresi Seni 18, no. 2 (2017). https://doi.org/10.26887/ekse.v18i2.91.
Izzati, Fauziana, Yuniarti Munaf, and Dharsono SK. “Ornamen Pada Masjid Tuanku Pamansia¬ngan Nagari Koto Laweh Kabupaten Tanah Datarsumatera Barat.” Gorga: Jurnal Seni Rupa 7, no. 2 (2018). https://doi.org/10.24114/gr. v7i2.10920.
Jannah, Miftakhul, and Muhammad Nasir. “Islamisasi Nusantara Dan Proses Pembentukan Masyarakat Muslim.” Multicul-tural of Islamic Education 2, no. 1 (2018).
Kirom, Syahrul, and Alif Lukmanul Hakim. “Kaligrafi Islam Dalam Perspektif Filsafat Seni.” Refleksi: Jurnal Filsafat Dan Pemikiran Islam 20, no. 1 (2020). https://doi.org/10. 14421/ref.2020.2001-04.
M. H. Harun. “Eksistensi Seni Kaligrafi Islam Dalam Dakwah : Tantangan , Peluang Dan Harapan.” Fakulti Bahasa Dan Komunikasi, no. October (2015).
Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif, Cet. XI. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2018.
Nugraha, Eka Fajar, and Ashadi Ashadi. “Penerapan Konsep Arsitektur Semiotika Pada Bangunan Masjid Al – Irsyad Satya.” Journal of Architectural Design and Development 1, no. 2 (2020). https://doi.org/10.37253/jad.v1i2.844.
Nurmansyah, Gunsu, Nunung Rodliyah, and Recca Ayu Hapsari. Pengantar Antropologi: Sebuah Ikhtisar Mengenal Antro-po¬logi. Publikasi Universitas Bandar Lampung, 2019.
Pattiasina, Johan, Efilina Kisiya, Jems Sopacua, and Christofer Judy Manuputty. “The Existence Of The Wapa¬uwe Old Mosque In The Village of Kaitetu As A Trace Of The Spread Of Islam In Maluku.” Jurnal Lektur Keagamaan 20, no. 2 (2022). https://doi.org/10.31291/jlka.v20i2.1067.
Potabuga, Yodi Fitradi. “Pendekatan Antropologi Dalam Studi Islam.” TRANSFORMATIF 4, no. 1 (2020). https://doi.org/10.23971/tf.v4i1.1807.
Prayogi, Rendy. “Analisis Ornamen Pada Bangunan Masjid Al Osmani Medan.” PROPORSI : Jurnal Desain, Multimedia Dan Industri Kreatif 5, no. 2 (2020). https://doi.org/10.22303/proporsi.5.2.2020.217-226.
Rofifah, Dianah. “Kajian Jenis Khat, Media Dan Warna Kaligrafi Arab Di Masjid Keramat Desa Pulau Tengah Kabupaten Kerinci Provinsi Jambi.” Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 2020.
Rumi, Jalaluddin. “Kaligrafi Kontemporer: Studi Inkuiri Perkem-bangan Kaligrafi Di Makassar.” Tanra: Jurnal De¬sain Komunikasi Visual Fakultas Seni Dan Desain Universitas Negeri Makassar 3, no. 3 (2016).
Setiadi, Yudi. “Kaligrafi Al-Quran Sebagai Ornamen Masjid (Studi Living Quran Di Masjid Nurul Imam).” HERME-NEUTIK 12, no. 1 (2019). https://doi.org/10. 21043/herme-neutik.v13i2.6404.
Sholikhah, Ika Maratus, Dian Adiarti, and Asrofin Nur Kholifah. “Local Wisdom Reflected in The Symbols in Masjid Saka Tunggal Banyumas.” IBDA` : Jurnal Kajian Islam Dan Budaya 15, no. 1 (2017). https://doi.org/10.24090/ibda. v15i1.762.
Sirojuddin, A R. “Peta Perkembangan Kaligrafi Islam Di Indonesia.” Al-Turas XX, no. 1 (2014).
Informant
Ade Setiawan, Calligrapher from West Sumatra
Abdurrahman, Community religious leaders in Padang Pariaman
Bakri, Mosque Manager at Padang Pariaman
Duski Shamad, Religious figures and lecturer UIN Imam Bonjol Padang
Erlindawati, employees of the Office of Religious Affairs (KUA) at Padang Pariaman District
Joni, Mosque Manager at Padang Pariaman
Irhash A. Shamad, Calligrapher and lecturer at UIN Imam Bonjol Padang
Khairul, community members at Padang Pariaman
Muhapril Musri, Calligrapher and lecturer UIN Imam Bonjol Padang
Riko, mosque members at Padang Pariaman
Rosda, mosque members at Padang Pariaman
Syafrizal, mosque members at Padang Pariaman
Zainal, Religious figures and lecturer at UIN Imam Bonjol Padang
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Siti Aisyah, Lukmanul Hakim, Yulniza Yulniza, Mohd Rohaizat bin Abdul Wahab

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.