Kepengarangan Sastra Kitab Fath Al-Rahman oleh Penyalin Anonim

Authors

  • Titi Farhanah

DOI:

https://doi.org/10.31291/jlk.v13i2.236

Keywords:

penyalin anonim dan pengarang, pesona dan kewibawaan, mencipta dan memaknai karya, tanggapan masyarakat

Abstract

Yang dimaksud dengan pengarang dan karya yang diciptanya dalam tradisi manuskrip ini adalah penciptaan kembali kitab Fath al-Rahman karya Zakaria al-Ansari oleh penyalin anonim. Penyalin anonim yang mencipta semula kitab Fath al-Rahman dalam makalah ini tentunya berbicara mengenai diri dan identitasnya sebagai pengarang yang mengungkapkan pesona dan kewibawaannya telah mencipta kitab Fath al-Rahman. Pesona dan kewibawaan itu menurut Michel Foucault identik dengan identitas dan peranan diri pengarang dalam menghasilkan karya. Walaupun pengarang bukanlah sumber maupun titik asal penciptaan karya, pengarang tetaplah mengungkapkan pesona dan kewibawaannya sebagai pencipta karya yang tertumpu kepada kuasa pengarang mencipta dan memaknai karya, serta kuasa masyarakatnya menerima dan menghormati diri pengarang dan karyanya.

Kata kunci: penyalin anonim dan pengarang, pesona dan kewibawaan, mencipta dan memaknai karya, tanggapan masyarakat

 

Authors and their works in this manuscript tradition here mean the recreation of Zakaria al-Ansari’s book, Fath al-Rahman, by anonymous copyist. The anonymous copyist who recreates the Fath al-Rahman in this paper certainly speak about him/herself and his/her identity as an author who expresses his/her charm and authority that he/she has written Fath al-Rahman. These charm and authority, according to Michel Foucault, are identical with identity and the role of the author in creating his/her work. Even though authors are not the source or the original point of the creation of work, authors use their charm and authority as the creator of work which are concentrated on the authority of the authors in creating and giving meaning to their works, and the power of their society in accepting and respecting the authors and their works.

Keywords: anonymous copyist and author, charm and authority, creating and giving meaning to the works, society’s responses

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abrams, Meyer Howard. 1953. The Mirror and The lamp: Romantic Theory and the Critical Tradition. Oxford: Oxford University Press.
Al-Kahlah, Umar Rida. t.th. Mu’jam al-Mu’allifin Tarajim Musannif al-Kutub al- ‘Arabiyah. Bairut: Dar al-Ihya’ al-Turath al-‘Arabi.
Al-Zarkali, Khayr al-Din. 1980. Al-A’lam: Qamus Tarajum li Asyhur al-Rijal wa al-Nisa’ min al-‘Arab wa al-Musta’rabin wa al-Mustashriqin. Beirut; Dar al-Fikr.
Azra, Azyumardi. 1998. Jaringan Ulama Timur Tengah dan Kepulauan Nusantara Abad XVII dan XVIII: Melacak Akar-akar Pembaruaan Pemikiran Islam di Indonesia. Bandung: Mizan.
Bakti, Andi Faisal. 2000. Islam And Nation Formation in Indonesia: From Communitarian to Organizational Communications. Jakarta: Logos.
Bakti, Andi Faisal. 2006. Nation building: Kontribusi Komunikasi Lintas Agama dan Budaya terhadap Kebangkitan Bangsa Indonesia. Ciputat: Churia Press.
Barthes, Roland. 1977. The death of author. Dalam Heath, Stephen. (terjemahan). Imege music, text: 142-148. New York: Hill & Wang.
Braginsky, Vladimir. 1998. Yang Indah, Berfaedah dan Kamal: Sejarah Sastra Melayu dalam Abad 7-19. Jakarta: INIS.
Brockelmann, C. 1938. Geschichte der Arabischen Literature, Zweiter Supplemenband. Leiden: E.J. Brill.
Bruinessen, Martin van. 1999. Kitab Kuning: Pesantren dan Tarekat. Bandung: Mizan.
Ming, Ding Choo. 2003. Kajian Manuskrip Melayu: masalah, Kritikan dan Cadangan. Kuala Lumpur: Utusan Publication dan Distributors Sdn Bhd.
Drewes, G.W.J. 1977. Direction for Travellers no the Path. The Hague: Martinus Nijhof.
Foucault, Michel. 1980. Power/knowledge: selected interviews and other writings, 1971-1977. New York: Pantheon.
Foucault, Michel. 1998. “What is an author?” dalam Faubion, James D. (pnyt.).
Aesthetics, Method, and Epistemology: 205-222. New York: The New Press.
Al-Kahhalah, Umar Rida. Tt. Mu’jam al-Mu’allifin tarajim Musannif al-Kutub al-‘Arabiyyah. Bairut: Dar ihya al-Turas al-‘Arabi.
Maksum, Muhammad. T.th. al-Amthilah al-Tashrifiyyah. Semarang: Pustaka al- Alawiyah.
Munawwir, Ahmad Warson. 1994. Al-Munawwir: Kamus Arab-Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Progressif.
Reynold, L.D & Wilson, N.G. 1978. Scribes & Scholars, A Guide to the transmission of Greek & Latin Literature, Second Edition. Oxford:
Clarendon Press.Ronkel, PH. S. van . 1909. Catalogus der Maleische Handschriften in het Museum van het Bataviaasch Genootschap van Kunsten en Wetenschappen. ‘s-Hage: M. Nijhoff. VBG 57.
Ronkel, PH. S. van. 1913. Supplement to the Catalogue of Arabic Manuscripts Preserved in the Museumof Batavia Society of Arts and Scienceis. Batavia: Albrecht.
Salleh, Muhammad Haji. 2006. “Akalbudi Mukadimah: pengarang Melayu pada titik awal penulisan” dalam Cendikia: kesusastraan Melayu tradisional: 344-376. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Said, Edwar. 1985. Beginnings: Intention and Method. New York: Columbia University Press.
Al-Syaukani, Muhammad bin Ali. 1348. Badr al-Tali bi Mahasin Man Ba’d al-Sabi’. Bairut: Dar al-Ma’rifah.
Teeuw, Adrian. 2003. Sastera dan Ilmu Sastera. Bandung: Pustaka Jaya.
Wingsing, A.Y. 1986. Mu’jam al-Mufahras li Alfād al-hadīş al-Nabawi. Istambul: Dār al-Da’wah.
Al-Zarkali, Khair al-Din. 1980. Al-A’lam: Qamus Tarajum li asyhur al-Rijal wa al-Nisa min al-‘Arab wa al-Musta’rabin wa al-Mustasyriqin. Beirut: Dar al-Fikr.

Published

2015-12-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Kepengarangan Sastra Kitab Fath Al-Rahman oleh Penyalin Anonim. (2015). Jurnal Lektur Keagamaan, 13(2), 475-496. https://doi.org/10.31291/jlk.v13i2.236