Perkembangan Kaligrafi dan Urgensinya bagi Khazanah Mushaf

Authors

  • Abdul Hakim Syukrie Sekolah Pascasarjana Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah, Jakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31291/jlka.v19i1.911

Keywords:

Kaligrafi Islam, Mushaf Al-Qur’an, Seni Islam

Abstract

Arabic script existed before the arrival of Islam, but it's just growing fast since the decline of the Al-Qur'an (Islam). It becomes an inseparable part of the Al-Qur'an and an important part of the mushaf history. Calligraphy has become the art of Islamic art not only because of its beauty, abstract, dynamic, modular structure, and combinative but because it makes Al-Qur'an as an object of creation. This article is a review of a book Khaá¹­ al-Muṣḥaf al-SyarÄ«f wa Taá¹­awwuruhu fi al-'Ä€lam al-IslÄmÄ« by Abdul Aziz Hamid Saleh. He studied the development of Qur’anic calligraphy based on Islamic cultural areas: HijÄz, SyÄm, Iraq, Egypt, Spain, India, Far East, and South East Asia. The steps to reviewing this book are summarizing and analyzing. This book elaborates the science of calligraphy with history of Qur’anic manuscripts in the Islamic world. This paper emphasizes that calligraphy has characteristics that represent the place and the time it was developed. Based on the khat used, a Qur’anic manuscript can be revealed from which region and era it was copied. Therefore, calligraphy is an alternative method for studying the history of Qur’anic manuscripts apart from studying the colophon, types of paper, illumination and radiocarbon dating.

 Keywords: Islamic calligraphy, Islamic art, Qur’anic manuscript.

 

Tulisan Arab sudah ada sebelum kedatangan Islam. Ia baru berkembang pesat setelah turunnya Al-Qur’an (Islam). Ia menjadi bagian tidak terpisahkan dari Al-Qur’an dan bagian penting dari sejarah mushaf. Kaligrafi menjadi seninya seni Islam bukan saja karena keindahannya, sifat abstrak, dinamis, struktur modular, dan kombinatif tetapi utamanya karena menjadikan Al-Qur’an sebagai objek kreasi. Artikel ini merupakan ulasan atas buku Khat al-Muṣḥaf al-SyarÄ«f wa Taá¹­awwuruhu fi al-‘Ālam al-IslÄmÄ« karya Abdul Aziz Hamid Saleh. Ia mengulas sejarah perkembangan kaligrafi mushaf berbasis wilayah kebudayaan Islam: Hijaz, Syam, Iraq, Mesir, Andalus, India, dan Asia Jauh. Langkah yang dilakukan dalam mengkaji buku ini, yaitu mengikhtisarnya kemudian menelaahnya. Buku ini mengelaborasi ilmu kaligrafi dengan kajian sejarah mushaf al-Qur’an di dunia Islam. Tulisan ini menggaris bawahi sebuah mushaf Al-Qur’an dapat diungkap sejarahnya berdasar khat yang digunakan. Oleh sebab, itu Kaligrafi menjadi metode alternatif untuk menelaah sejarah mushaf Al-Qur’an selain melalui telaah kolofon, jenis kertas, ragam hias, dan uji karbon.

Kata Kunci: Kaligrafi Islam, Mushaf Al-Qur’an, Seni Islam.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buku

al-Faruqi, Isma’il R. Atlas Budaya Islam: Menjelajah Khazanah Peradaban Gemilang. Edited by Ilyas Hasan. III. Bandung: Mizan, 2001.

al-Kurdi, Muhammad ṬÄhir bin ‘Abdul QÄdir. TÄrÄ«kh Al-Qur’Än Wa GharÄ’ibu Rasmihi Wa Ḥukmuhu. Jeddah: al-Fatḥ, 1946.

al-Muqrizi, Taqiyuddin Ahmad bin Ali. Al-MawÄ’iz Wa Al-I’tibÄr Bi Dzikri Al-MawÄqi’i Wa Al-Ä€sÄr. kairo: Bulaq, n.d.

al-Qazwaini, ZakariyyÄ bin Muhammad. Ä€sÄr Al-BilÄd Wa AkhbÄr Al-‘IbÄd. Beirut, 1979.

Blair, Sheila S. Islamic Calligraphy. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2006.

Déroche, François. Qur’ans of the Umayyads: A First Oveerview. Edited by Léon Buskens. Leiden: Brill, 2014.

George, Alain. “The Qurʾan, Calligraphy, and the Early Civilization of Islam.†In A Companion to Islamic Art and Architecture, edited by Finbarr Barry Flood, 1st ed., 109–29. New Jersey: John Wiley & Sons, 2017.

Ibnu Baá¹­Å«á¹­ah. Tuhfah An-NadhÄr FÄ« GarÄ’ib Al-Amá¹£Är Wa ‘ĀjÄ’Ib Al-AsfÄr. Beirut, 1985.

Ibnu Jubair, Muhammad bin Ahmad. I’tibÄ Al-NÄsik FÄ« Dzikri Al-Ä€sÄr Al-KarÄ«mah Wa Al-ManÄsik. Beirut, 1986.

Jackson, Peter. Dari Puncak Barbar, Penaklukan Mongol Ke Dunia Islah Hingga Menjadi Muslim. Edited by Fahmi Yamani. 1st ed. Jakarta: Serambi, 2019.

á¹¢Äliḥ, Abdu al-AzÄ«z ḤamÄ«d. Khaá¹­ Al-Muṣḥaf Al-SharÄ«f Wa Taá¹­awwaruhu FÄ« Al-‘Ālam Al-IslÄmÄ«. Beirut: DÄr al-Kutub al-Ilmiyyah, 2020.

Tjandrasasmita, Uka. Arkeologi Islam Nusantara. Jakarta: Kepustakaan Populer Gramedia, 2009.

Jurnal

Akbar, Ali. “Mushaf Sultan Ternate Tertua Di Nusantara?: Menelaah Ulang Kolofon.†Lektur 8, no. 2 (2010): 283–96.

Akbar, Faris Maulana. “Peranan Dan Kontribusi Islam Indonesia Pada Peradaban Global.†JURNAL INDO-ISLAMIKA 10, no. 1 (2020): 51–63.

Arifin, Zainal. “Diskursus Ulumul Qur’an Tentang Ḍabṭ Dan Rasm Usmani: Kritik Atas Tulisan ‘Karakteristik Diakritik Mushaf Magribi, Arab Saudi Dan Indonesia.’†SUHUF 8, no. 2 (2015): 261–81.

Azra, Azyumardi. “Islam Indonesia: Kontribusi Pada Peradaban Global.†Prisma 29, no. 4 (2010): 83–91.

Dutton, Yasin. “Qur’ans of the Umayyads: A First Overview.†Journal of Qur’anic Studies 18, no. 1 (2016): 153–57.

———. “Two ‘ḤijÄzī’ Fragments of the Qurʾan and Their Variants, or: When Did the ShawÄdhdh Become ShÄdhdh?†Journal of Islamic Manuscripts 8, no. (2017): 1–56.

Faizin, Nur. “Keraguan Seputar Mushaf Al-Qur’an: Kajian Resepsi Terhadap Manuskrip Birmingham.†SUHUF 9, no. 2 (August 16, 2017): 215–40. https://doi.org/10.22548/shf.v9i2.241

Hakim, Abdul. “Khazanah Al-Qur’an Kuno Bangkalan Madura: Telaah Atas Kolofon Naskah.†SUHUF 8, no. 1 (2015): 23–44.

———. “Metode Kajian Rasm, Qiraat, Wakaf Dan Dabt Pada Mushaf Kuno (Sebuah Pengantar).†SUHUF 11, no. 1 (August 24, 2018): 77–92. https://doi.org/10.22548/shf.v11i1.322.

Hidayatullah, Muhammad Syarif. “Teori-Teori Masuknya Islam Ke Wilayah Timur Indonesia.†Jurnal Sivitas Akademika UI, (2014) 1-15.

Kurniawan, Hendra. “The Role of Chinese in Coming of Islam to Indonesia: Teaching Materials Development Based on Multiculturalism.†Paramita - Historical Studies Journal 27, no. 2 (2017): 238–48. https://doi.org/10.15294/paramita.v27i2.8660

Lipa, Ludgardis, Nurdin Hidayah, and Dendy Sundayana. “Pengembanan Fasilitas Interpretasi BErbasis QR Code MEnggunakan System Development Life Cycle (SDLC): Studi Kasus Di Musuem Negeri Sri Baduga, Bandung.†Barista : Jurnal Kajian Bahasa Dan Pariwisata 6, no. 2 (2019): 39–48. https://doi.org/10.34013/barista.v6i2.181

Muñoz, Nuria Martínez-de-Castilla-. “Qur’anic Manuscripts from Late Muslim Spain: The Collection of Almonacid de La Sierra.†Journal of Qur’anic Studies 16, no. 2 (2014): 89–138.

Nurkholisha, Ridha Anggi, and Lydia Christiani. “Evaluasi Kebijakan Pengembangan Koleksi Di Perpustakaan Nasional Republik Indonesia (Pnri) Pada Naskah Nusantara.†Jurnal Ilmu Perpustakaan 7, no. 3 (2018): 81–90.

Rippin, A. “Qur’ans of the Umayyads.†American Journal of Islam and Society 32, no. 4 (2015): 114–17.

Rosyad, Achmad Faizur. “Karakteristik Diakritik Mushaf Magribi, Arab Saudi, Dan Indonesia: Studi Perbandingan.†SUHUF 8, no. 1 (2015): 69–90.

Sadeghi, Behnam dan Mohsen Goudarzi. “Sanaa 1 and The Origins of The Qur’an.†Der Islam 87, no. 1–2 (2012): 1–129.

Saefullah, Asep. “Aspek Rasm, Tanda Baca Dan Kaligrafi Pada Mushaf-Mushaf Kuno Koleksi Bayt Al-Qur’an Dan Museum Istiqlal.†SUHUF 1, no. 1 (2008): 87–110.

Sirojuddin A.R., Didin. “Peta Perkembangan Kaligrafi Islam Di Indonesia.†Al-TurÄṡ 20, no. 1 (2014): 219–231.

Disertasi

Akbar, Ali. “Naskah Qur’an Nusantara: Kajian Kaligrafi.†Disertasi pada Program Pascasarjana Universitas Indonesia, 2016.

Published

2021-07-02

How to Cite

Perkembangan Kaligrafi dan Urgensinya bagi Khazanah Mushaf . (2021). Jurnal Lektur Keagamaan, 19(1), 69-102. https://doi.org/10.31291/jlka.v19i1.911